De ALPINA krachtbron

Alle BMW ALPINA modellen beschikken over high-tech motoren die gerust ‘state-of-the-art’ genoemd mogen worden. Ongeacht de het verbrandingstype – benzine of diesel – en of het om een zes- of achtcilinder gaat, elke krachtbron overtuigt door een hoog motorvermogen en koppel bij een uitzonderlijk rendement.

BMW ALPINA Motor

Motoren van BMW

BMW, een uitzonderlijke motorenfabrikant, staat aan de basis met zijn krachtbronnen die zijn uitgevoerd met de laatste technologische verfijningen, voldoende vermogens-potentie en toonaangevende eigenschappen om verbruik en uitstoot te beperken. Gebaseerd op hun ervaring en kennis die over meer dan 40 jaar is opgebouwd, benutten de ingenieurs in de ALPINA werkplaatsen hun vrijheid en flexibiliteit om uitzonderlijke, exceptionele motoren te ontwikkelen voor een breed palet aan ALPINA modellen.

ALPINA heeft meer dan 40 jaar aan kennis en ervaring in bouwen van krachtige motoren
Dusseldorp ALPINA

Ontwikkelings- en testcentrum

Als bouwer van exclusieve automobielen is ALPINA trots op zijn eigen ultra moderne ontwikkelings- en testcentrum evenals het brede palet aan ontwikkelaars, ingenieurs en andere specialisten. Het resultaat daarvan is dat alle motoren, en ook alle onderdelen van de aandrijflijn van de BMW ALPINA  modellen zijn ontwikkeld en getest om er zeker van te zijn dat ze aan de zwaarste eisen voldoen en dat ze het maximale leveren in iedere situatie. Het spreekt vanzelf dat alle motoren voldoen aan de laatste, strengste uitlaat en emissie-eisen waar ook ter wereld – of dat nu in Europa, Japan of Californië is.

BMW Alpina B5 motorblok

8-cilinder BITURBO benzine

Dankzij de geavanceerde BMW-motortechnologie en het uitgebreide ontwikkelingswerk van ALPINA worden vermogen en koppel naar een geheel nieuw niveau getild.

De nieuwe 4,4-liter 8-cilindermotor met Bi-Turbo-oplading, directe benzine-injectie en Valvetronic levert een indrukwekkend vermogen van 447 kW (608 pk) tussen 5.750 en 6.250 tpm, terwijl het maximumkoppel van 800 Nm beschikbaar is vanaf 3.000 tpm.

Het vermogen van deze hightech motor ontvouwt zich soepel en met indrukwekkende kracht over het hele toerenbereik. De uitstekende gasrespons en het hoge koppel zorgen ervoor dat de input van de bestuurder zelfs bij lage toerentallen onmiddellijk wordt omgezet in krachtige acceleratie. In elke situatie is er een fascinerende toename van het vermogen van de auto. Naast de diepgaande technische expertise van ALPINA zijn een aantal belangrijke technische details verantwoordelijk voor het vermogen en de prestatiekenmerken van de motor – met name het luchtinlaatsysteem, de intercooler / turbocompressorconfiguratie en het krachtige koelsysteem.

Het Bi-Turbo-laadsysteem bestaat uit twee speciaal ontwikkelde turbo's met twin-scroll turbines en grote compressorwielen, die in de V van de 8-cilindermotor zijn geplaatst. Deze configuratie zorgt voor een zeer effectief gebruik van uitlaatgas energie, zelfs bij lage motortoerentallen, wat resulteert in een snelle vermogensopbouw en meer koppel bij lage motortoerentallen voor een totaal uitzonderlijke motorrespons. Alle componenten van het ALPINA-luchtinlaatsysteem – van de zogenaamde inlaatkanalen voor vuile lucht tot luchtfilterbehuizingen en het inlaatspruitstuk voor schone lucht – zijn geconstrueerd voor maximale effectiviteit. Evenzo maakt het krachtige koelsysteem gebruik van radiatoren met een groot volume en geoptimaliseerde leidingen die zijn ontworpen voor maximale efficiency. Een indirect tussenkoelersysteem (lucht/water/lucht) vergemakkelijkt de realisatie van korte inlaatwegen voor de inlaatlucht – met een hoofdintercooler die de twee grote motor-intercoolers in de buurt van de motor voedt. Samen met extra externe radiatoren zorgt het systeem te allen tijde voor de thermodynamische stabiliteit van de V8 Bi-Turbo-motor, zelfs onder de hoogste belastingen en omgevingstemperaturen.

Deze krachtige 8-cilindermotor is te vinden in de ALPINA B5 Sedan, ALPINA B5 Touring, de ALPINA B7 en in aangepaste vorm in de nieuwste ALPINA XB7

1

6-Cilinder BITURBO Benzine

De nieuwste generatie benzinemotor met directe injectie, zescilinder-in-lijn van 3,0 liter met nieuw ontworpen Bi-Turbo-oplading en een voor prestaties geoptimaliseerd koelsysteem levert sensationele kracht en prestaties. Elk motordetail weerspiegelt de gepassioneerde inzet bij de ontwikkeling door de ingenieurs van BMW en ALPINA.

Met een vermogen van 340 kW (462 pk) tussen 5.500 en 7.000 tpm levert de motor indrukwekkende prestaties op de weg. De vermogensafgifte is soepel en lineair, gecombineerd met directe feedback door het gaspedaal - de prestatie-ervaring is direct en wordt behouden over het hele toerentalbereik. Het maximumkoppel van 700 Nm is beschikbaar tussen 2.500 en 4.500 tpm - wat vooral relevant is voor het dagelijks gebruik. Het gecombineerde resultaat is een superieure rijervaring - op elke weg, in elke bocht en in elke rijsituatie.

De opmerkelijke vermogens- en koppelkarakteristieken van de Bi-Turbo-motor zijn het resultaat van verschillende optimalisaties in de details – vooral met betrekking tot de turbocompressor en de koelsystemen. De voor stroming geoptimaliseerde turbinebehuizingen vergemakkelijken bijvoorbeeld de effectieve omzetting van uitlaatgas-energie in turbodruk, zelfs bij lage toerentallen. Geoptimaliseerde diameters in het luchtinlaatsysteem en een grote luchtinlaatbehuizing zorgen voor een uitstekende en respons met een stevig koppel. Het specifieke ALPINA koelsysteem zorgt voor de thermische stabiliteit van deze krachtige motor, zelfs onder de hoogste belasting.

State-of-the-art uitlaatgastechnologie met benzinepartikelfilters passen in de ALPINA-filosofie om het best mogelijke samenspel van prestaties, verbruik en emissiewaarden te bereiken. Het brandstofverbruik, gemeten volgens de nieuwe en realistischere WLTP-meetcyclus (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), is 10,9 l/100 km met een bescheiden CO2-uitstoot van 247 g/km *.

Deze krachtige 6-cilindermotor is te vinden in de ALPINA B3 Sedan en ALPINA B3 Touring

ALPINA D3S motor

6-Cilinder Diesel

De nieuwe BMW ALPINA D5 S (S voor "Sportdiesel") heeft de krachtigste dieselaandrijving ooit in een BMW ALPINA-auto. De 3,0-liter zescilinder-in-lijnmotor met drie turbocompressoren en directe hogedrukinjectie via common rail levert een indrukwekkend vermogen van 290 kW (408 pk) tussen 4.000 en 5.000 tpm. Het royale maximum koppel van 800 Nm is beschikbaar tussen 1.750 en 2.650 tpm.

Het permanente tweetraps laadsysteem met in totaal drie turboladers is verantwoordelijk voor een responsief gaspedaal en energetische vermogensopbouw, terwijl het ook zorgt voor een maximaal beschikbaar vermogen. De opstelling bestaat uit twee hogedruk-trappen met variabele turbinegeometrie en een grote lagedruk-trap.

De vermogensafgifte is soepel, moeiteloos en – voor een diesel – ongewoon dynamisch over het hele toerentalbereik. Dit is gedeeltelijk te danken aan een luchtinlaatsysteem met geoptimaliseerde aanvoer met herziene luchtfilterbehuizingen die drukverliezen in het systeem in het algemeen verminderen, waardoor de motor vrij kan ademen en toeren kan maken.

Meer vermogen vereist meer koeling. Het krachtige koelpakket van de nieuwe BMW ALPINA D5 S is ontworpen voor maximale effectiviteit. Grootvolume-koelers en geoptimaliseerde koelvloeistofslangen maken hoge doorvoersnelheden mogelijk. Een indirecte intercooleropstelling houdt de luchtinlaatafstanden kort. Een primaire lucht-waterkoeler die zich vóór de motor bevindt, levert aan een water-lucht-intercooler met een groot volume. Bovendien garanderen drie externe koelers en een transmissieoliekoeler thermodynamische stabiliteit, zelfs onder de hoogste belasting.

Deze krachtige 6-cilindermotor dieselmotor is te vinden in de ALPINA D5S Sedan en ALPINA D5S Touring  en in aangepaste vorm in de ALPINA XD3 en ALPINA XD4.